Продаж сільгосппродукції на ринку РРО, готвікові обмеження, податкова накладна. Що потрібно знати?

06.09.2022 12:13:10
Продаж сільгосппродукції на ринку РРО, готвікові обмеження, податкова накладна.  Що потрібно знати?

ЧИ ПОТРІБЕН РРО/ПРРО?

При здійсненні розрахункових операцій у сфері торгівлі при продажу товарів потрібно застосовувати РРО/ПРРО (ст. 3 Закону від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», далі – Закон № 265).

Розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (ст. 2 Закону № 265).

РРО/ПРРО не застосовуються при здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва у разі проведення розрахунків у касах підприємств з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів (ст. 9 Закону № 265). В разі здійснення торгівлі на ринку (тобто поза межами підприємства), у т. ч. продукцією власного виробництва, РРО/ПРРО потрібно застосовувати.

Водночас постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 затверджено Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій (далі – Перелік № 1336).

Згідно з цим Переліком РРО/ПРРО можна не застосовувати, а використовувати розрахункові книжки та книгу обліку розрахункових операцій, якщо розрахункові операції проводяться в готівковій формі:

➙ через засоби пересувної торговельної мережі (автомагазини, авторозвозки, автоцистерни, цистерни, бочки, бідони, низькотемпературні лотки-прилавки, візки, розноски, лотки, столики) (п. 2 Переліку № 1336);

➙ на ринках, ярмарках (за винятком розташованих на їх території магазинів, кіосків, палаток, павільйонів, приміщень контейнерного типу) (п. 3 Переліку № 1336);

➙ на території села, селища сільськогосподарськими товаровиробниками, які використовують продукцію власного виробництва (п. 4 Переліку № 1336).

Зверніть увагу! Граничний річний обсяг розрахункових операцій, зазначених у п. 2 та п. 3 Переліку № 1336, не може перевищувати 500 тис. грн на один суб’єкт господарювання, а у п. 4 Переліку № 1336 – 250 тис. грн на один структурний підрозділ.

Таким чином, у разі продажу власної продукції на ринку (базарі) міста (не в приміщенні магазину, кіоску) ФГ може не застосовувати РРО/ПРРО за умови використання розрахункових книжок і книги обліку розрахункових операцій. При цьому річний обсяг таких продажів не має перевищувати 500 тис. грн.


ГОТІВКОВІ ОБМЕЖЕННЯ

Відповідно до п. 6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148, суб’єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня з одним покупцем за одним або декількома платіжними документами в розмірі:

➙ не більше 10 000 грн – при розрахунках з іншими суб’єктами господарювання;

➙ не більше 50 000 грн – при розрахунках із фізособою.

При цьому кількість контрагентів, з якими суб’єкт господарювання проводить готівкові розрахунки протягом одного дня, не обмежується.

Таким чином, на ринку (базарі) ФГ може продавати сільгосппродукцію за готівку одному покупцю – фізичній особі на суму до 50 000 грн.


ПЕРВИННІ ДОКУМЕНТИ

Якщо ФГ застосовує РРО/ПРРО, воно має видавати покупцям відповідний чек (у паперовому чи електронному вигляді). Якщо застосовує розрахункові книжки, то покупцеві видається відривна частина – розрахункова квитанція. Передачу продукції зі складу ФГ на торговельне місце і назад можна оформити ТТН чи звичайною накладною.


ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ

У разі здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником ПДВ), розрахунки за які проводяться через касу, РРО/ПРРО або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника) податкова накладна (далі – ПН) може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо ПН не була складена на ці операції) (п. 201.4 Податкового кодексу України).

Таким чином, в разі продажу продукції на ринку ФГ може складати ПН за щоденними підсумками операцій. Тобто така ПН складається щодня, коли здійснювалась торгівля на ринку, на загальну суму здійснених за день операцій.

Зверніть увагу! При здійсненні продажу товарів, які оподатковуються ПДВ за ставками 14% та 20%, оформлюється одна ПН (тобто на такі операції не потрібно оформлювати окремі ПН).

Особливості складання ПН за щоденними підсумками операцій такі (п. 14 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307):

➙ у верхній лівій частині ПН робиться помітка «Х» та зазначається тип причини «11»;
➙ у рядку «Особа (платник податку) – покупець» зазначається «Неплатник»;
➙ у рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» відображається умовний індивідуальний податковий номер «100000000000»;
➙ рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер
паспорта» не заповнюється;
➙ до розділу «Б» ПН вносяться дані у розрізі номенклатури реалізованих товарів за день (тобто їх найменування, код УКТ ЗЕД, одиниця виміру, кількість, ціна, сума без ПДВ (база оподаткування) та сума ПДВ).

(за матеріаліми видання «АГРОPRO»)

Корисні посилання