Щодо здійснення заходів державного енергетичного нагляду (контролю) у сфері теплопостачання

27.09.2018 11:01:46
Щодо здійснення заходів державного енергетичного  нагляду (контролю) у сфері теплопостачання

З метою підвищення ефективності виконання робіт зі здійснення державного енергетичного нагляду (контролю) у сфері теплопостачання, проведення відповідних обстежень, перевірок, оглядів, інспектування теплових, тепловикористальних установок і мереж, енергетичного обладнання суб'єктів відносин у сфері теплопостачання в порядку, визначеному законодавством України, а також у зв’язку з набранням чинності Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VIII, надаємо наступні роз’яснення.

Повноваження Держенергонагляду у сфері теплопостачання визначені статтею 14 Закону України «Про теплопостачання» та Положенням про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.1996 № 929.

Предметом державного нагляду (контролю) у сфері теплопостачання є господарська діяльність, пов’язана з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії в частині технічної експлуатації теплових, тепловикористальних установок і мереж, енергетичного обладнання суб’єктів відносин у сфері теплопостачання, випробування та ремонту зазначених установок і мереж, режимів споживання теплової енергії, а також виконання робіт з проектування теплових, тепловикористальних установок і мереж.

Питання здійснення державного енергетичного нагляду (контролю) за суб'єктами відносин у сфері теплопостачання, господарська діяльність яких пов'язана з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії чітко визначена законодавчими та нормативно-правовими документами.

Взаємовідносини між теплопостачальними організаціями та споживачами теплової енергії визначаються Правилами користування тепловою енергією, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198.

Відповідно господарська діяльність споживача теплової енергії (суб’єкта відносин у сфері теплопостачання) підлягає нагляду (контролю) у сфері теплопостачання з боку Держенергонагляду в частині технічної експлуатації тепловикористальних установок та мереж, енергетичного обладнання.

В той же час, відносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - послуги) на даний час регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі – Правила), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630.

Інформуємо, що 10.12.2017 набрав чинності Закон України ЖКП та з 10.06.2018 вже введені в дію норми, що регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд. Інші норми Закону ЖКП вводяться в дію з 01.01.2019 та 01.05.2019 відповідно до пункту 1 Розділу VI.

Підпунктом 1 пункту 1 статті 5 Закону ЖКП визначено, що послуга з управління багатоквартирним будинком включає утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем).

При цьому стаття 1 Закону ЖКП визначає, що внутрішньобудинкові системи багатоквартирного будинку - механічне, електричне, газове, сантехнічне та інше обладнання в будинку, яке обслуговує більше одного житлового та/або нежитлового приміщення, у тому числі комунікації до обладнання споживача, системи автономного теплопостачання, бойлерні та елеваторні вузли, обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення, обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання від зовнішньої поверхні стіни будівлі до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення.

Крім того визначено, що виконавцями послуг з постачання теплової енергії (комунальна послуга) є теплопостачальна організація (підпункт 3 статті 6 Закону ЖКП).

Пунктом 2 статті 8 Закону ЖКП передбачено, що виконавець комунальної послуги зобов’язаний:

- своєчасно проводити підготовку об’єктів житлово-комунального господарства до експлуатації в осінньо-зимовий період (підпункт 4);

- розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за комунальні послуги в разі їх ненадання, надання не в повному обсязі, несвоєчасно або неналежної якості, а також в інших випадках, визначених договором про надання комунальних послуг (підпункт 5);

- виплачувати споживачу штраф за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відновних робіт у розмірі, визначеному законодавством;

- своєчасно реагувати на виклики споживачів, підписувати акти-претензії, вести облік вимог (претензій) споживачів у зв’язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг (підпункт 8).

У той же час, управитель багатоквартирного будинку зобов’язаний (пункт 4 статті 8 Закону ЖКП):

  • забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг (підпункт 1);
  • вести і зберігати технічну та іншу встановлену законом та/або договором документацію багатоквартирного будинку (підпункт 3);
  • інформувати співвласників багатоквартирного будинку про необхідність капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку (підпункт 4);
  • у разі прийняття співвласниками багатоквартирного будинку відповідного рішення від імені, в інтересах та за рахунок співвласників укладати з виконавцями комунальних послуг договори про надання таких послуг, забезпечувати виконання умов договорів та контроль якості цих послуг (підпункт 5);
  • за рішенням співвласників багатоквартирного будинку та в межах виділених ними коштів організовувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку (підпункт 7).

Пунктом 2 статті 16 Закону ЖКП передбачено наступне:

Захист прав споживачів житлово-комунальних послуг здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів (Держпродспоживслужба).

Обов’язок щодо забезпечення готовності до надання комунальних послуг внутрішньобудинкових систем, що знаходяться в житловому будинку (у тому числі багатоквартирному) і призначені для надання комунальних послуг, покладається на власника такого будинку (співвласників багатоквартирного будинку), якщо цей обов’язок не покладено ним (ними) на управителя чи іншу особу відповідно до закону або договору (пункт 4 статті 16 Закону ЖКП).

Окремо, статтями 27 та 28 Закону ЖКП визначені «Порядок оформлення претензій споживачів» та «Особливості оформлення претензій споживачів у багатоквартирному будинку» відповідно до яких виконавець комунальної послуги або управитель (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) повинні забезпечити розгляд претензій споживачів.

Відповідно до зазначеного, розгляд звернень мешканців багатоквартирних будинків щодо якості послуг з постачання теплової енергії, належного обслуговування, поточного ремонту внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, своєчасно проведеної підготовки об’єктів житлово-комунального господарства до експлуатації в осінньо-зимовий період покладається на виконавця комунальної послуги (теплопостачальну організацію) або управителя (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком). У разі не вирішення питань захист прав споживачів житлово-комунальних послуг здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів (Держпродспоживслужба).

Зважаючи на всі викладені раніше факти, законодавчі та нормативні документи зазначаємо наступне:

  1. Закон України «Про житлово-комунальні послуги» не уповноважує Держенергонагляд здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері житлово-комунальних послуг, в тому числі щодо контролю належного обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирних будинків.
  2. Враховуючи відсутність у Інспекцій Держенергонагляду повноважень у сфері житлово-комунальних послуг, у представників Держенергонагляду, відповідно, відсутні зобов’язання щодо надання  висновків (пункт 2.6 Правил) про готовність до роботи в опалювальний період багатоквартирних будинків та підписання актів щодо їх готовності до роботи в опалювальний період (Правила підготовки теплових господарств до опалювального періоду, затверджені наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 10 грудня 2008 року № 620/378).

3. Приймаючи до уваги випадки напружених ситуацій зі станом обладнання ІТП та систем ГВП, висвітлених у зверненнях мешканців багатоквартирних житлових будинків щодо неналежного теплопостачання та враховуючи вимоги Закону України «Про звернення громадян» інспекція Держенергонагляду в Херсонській області буде здійснювати попередній розгляд звернень шляхом вивчення документів та, за необхідності, виїзду на об’єкт і у разі виявлення порушень з боку теплопостачальної організації щодо неналежного стану теплових установок та мереж, порушення режимів теплопостачання (недотримання температурного графіку), а також у випадках коли тепловий пункт житлового будинку знаходиться на балансі теплопостачальної організації забезпечуватиме підготовку матеріалів для проведення позапланового заходу відповідно до встановленого порядку.

У випадках виявлення недоліків у роботі внутрішньобудинкової системи надавати рекомендації управителю житлового будинку.

Проведена інспекцією Держенергонагляду робота та відповідна інформація щодо виявлених недоліків та наданих рекомендацій буде висвітлюватись у відповідях на звернення громадян.

Інспекція Держенергонагляду в Херсонській області        



Корисні посилання