Правовий лікнеп: як протидіяти колекторам

22.02.2018 06:41:49
Правовий лікнеп: як протидіяти колекторам

Нестабільна економіка, інфляція, курсові коливання призвели до загострення відносин між фінансовими установами та позичальниками. На цьому фоні послуги колекторських фірм стають все більш затребуваними.

Хто такі колектори, які у них повноваження? Як треба розмовляти з колектором? Що робити, коли колектори письмово чи по телефону залякують боржника або погрожують? На ці та інші питання ведучої програми «Ранковий дайджест» Юлії Шейко відповідає заступник начальника Новокаховського бюро правової допомоги  Іван Гладишенко.

Прослухати програму за участі Івана Гладишенка можна за посиланням:

https://drive.google.com/open?id=1hEhau10g5muuxQTCsEInXrEo21c9Bf6E

або прочитати інтерв´ю з ним.

- Хто такі колектори, які у них повноваження?

- Колекторські організації - суб'єкти підприємницької діяльності, які займаються стягненням боргів із боржників або у статусі посередника між банком та боржником або в статусі кредитора. Законність діяльності колекторів в другому випадку передбачена Цивільним кодексом України, а саме статтею 512, якою передбачено заміни кредитора або відступлення права вимоги.

Варто зазначити, що безпосередньо колектори, будь-які дії щодо примусового стягнення боргів, арешту майна, здійснювати не можуть, оскільки ці дії належать до повноважень Державної виконавчої служби чи приватних виконавців.

Порядок виконання рішень судів був і залишається таким: на підставі рішення суду, що набрало законної сили, отримується виконавчий лист, згідно з яким  виконавча служба  відкриває виконавче провадження.

Підкреслю: будь-яких дій щодо примусового арешту майна, стягнення боргів  чи виселення, колектори здійснювати не можуть.

В основному діяльність колекторських організацій зводиться до наступного:

1) звернення до суду з позовом про стягнення заборгованості в разі, якщо колектор набув прав кредитора. У цьому випадку боржника суд письмово повідомить про відкриття судової справи;

2) телефонні дзвінки, надсилання листів, смс-повідомлень до боржника.

Будь-які дії з боку колекторів  щодо загрози життю, здоров'ю та майну боржника та/або членам його сім'ї, поширення інформації про боржника, а також приниження честі та гідності його або членів його сім'ї є незаконними.

- Що робити, коли боржник отримав лист про погашення заборгованості?

- У першу чергу, рекомендовано ознайомитись з текстом листа. Листи від колекторських організацій бувають різні. Зверніть увагу на наявність підпису та печатки на листі, якщо вони відсутні або надруковані на принтері - юридична сила такого листа є сумнівною. Якщо ви заборгували банку, і не маєте інформації щодо того, чи отримала колекторська організація право вимоги за боргом, варто дізнатись від представників банку, чи дійсно вашу справу перепродали. Для того, щоб дізнатись, чи справжня організація, яка вимагає від вас погашення заборгованості, рекомендовано перевірити її наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на інтернет-ресурсі Міністерства юстиції шляхом безоплатного запиту (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch). На цьому сайті можна дізнатись, чи дійсно існує така організація і які у неї реквізити та види діяльності. В разі, якщо до боржника ще й телефонують, треба вимагати копію договору про відступлення вимоги.

- Які рекомендації при розмові з колектором по телефону?

- Що стосується телефонних розмов, необхідно зазначити, що при спілкуванні з колектором ви маєте право дізнатись його прізвище, ім'я, по батькові, посаду, реквізити організації, в якій він працює, та реквізити договору. Рекомендовано не розголошувати при розмові будь-які персональні дані. Якщо представники колекторської організації  дійсно набули право грошової вимоги, за вашою вимогою вони повинні надати цю інформацію. Якщо ж ні - є ризик того, що ви розмовляєте з шахраями. Якщо ж у вас є підозра, що ви розмовляєте з шахраями, які не мають ніякої інформації чи представляються працівниками поліції, але не можуть представитись - рекомендовано припинити розмову.

- Що робити, коли колектори письмово чи по телефону залякують боржника чи погрожують?

- По-перше, ще раз зазначу: колектори не мають права цього робити. Однак, на жаль, трапляються випадки, коли представники колекторських компаній погрожують у телефонних розмовах, зокрема, наприклад, кримінальною відповідальністю у випадку непогашення заборгованості або виселенням з квартири чи арештом майна.

Від себе зазначу, що іноді зустрічаюсь з листами, які зовнішньо мають ознаки позовної заяви до суду, однак з припискою «Зразок», які надсилаються боржникам задля залякування. Також трапляються й листи, в яких йде мова про те, що нібито суд постановив стягнути з боржника певні грошові кошти чи навіть арештувати його майно.

Деякі колекторські організації намагаються таким чином створити боржнику таку психологічну ситуацію, коли він змушений платити борг, і ці дії, безперечно, суперечать чинному законодавству.

Однак зазначу, що будь-який колектор не може самостійно відбирати майно, стягувати кошти, піддавати осіб кримінальній відповідальності та вчиняти інші подібні дії. В разі, якщо ви отримали листа, де йде мова про те, що ваше майно відберуть, і вже є судове рішення, гарним методом заспокоїти нерви і себе є перевірка цієї інформації.

Для того щоб дізнатись, чи дійсно було відкрите судове провадження по вашій справі, перевірте цю інформацію на сайті «Судова влада України» (https://court.gov.ua/fair/). Введіть в пошукову форму свої дані та дізнайтесь, чи були на території України судові справи по вашому питанню за останні роки.  На території України примусове стягнення боргу можливе тільки органами державної виконавчої служби чи приватними виконавцями. Тому, в разі коли ви отримали листа з погрозами про виконання нібито рішення суду, на якому відсутні справжні печатка та підпис, - хвилюватись не варто, краще перевірте цю інформацію на сайті Судової влади. Якщо ж до вас особисто приходять підозрілі люди, які погрожують життю чи здоров'ю, - варто звертатись до поліції. Додатково зазначу, що правоохоронні органи не можуть і не будуть вимагати у вас виконати грошові зобов’язання перед кредитором, а погрози щодо кримінальної відповідальності за прострочення боргу є безпідставними.

Якщо ви відчуваєте, що маєте справу із шахраями, або до вас прийшли особисто і погрожують вам - варто звертатись до поліції.

Якщо у вас є схожа ситуація, ви отримуєте листи з погрозами чи по телефону вам кажуть, що заберуть ваше майно, раджу за більш детальною інформацією звернутись до бюро чи центру правової допомоги. У нас вам допоможуть.

По завершенні Іван Гладишенко розказав про роботу свого бюро та закликав слухачів для отримання юридичної консультації в м. Нова Каховка, зокрема що стосується протидії колекторам, звертатися до Новокаховського бюро правової допомоги, яке є структурним підрозділом Каховського місцевого центру з надання БВПД, за адресою:

м. Нова Каховка, вул. Французька, 5; тел. (05549) 3-50-70

Графік роботи: понеділок – п´ятниця з 09.00 до 18.00

Варто сказати, що правники системи БПД Херсонщини продовжують правопросвітницьку  діяльність, зокрема на обласному радіо філії ПАТ НСТУ «Херсонська регіональна дирекція «Скіфія» регулярно виходять передачі за їх участі. Фахівці інформують слухачів про загальнонаціональний проект «Я маю право!» та його основні напрямки: вільний доступ до правосуддя, захист права власності, запобігання корупції у вищих навчальних закладах, право дітей на належне утримання тощо. Мета проекту – озброїти українців знаннями щодо реалізації та захисту своїх прав, гарантованих Конституцією та законами України у різних сферах життя.

За інформацією відділу комунікацій Регіонального центруз надання БВПД у Херсонській області

Корисні посилання