Благодійна (неприбуткова) організація отримала товари, зокрема продукти харчування, із-за кордону для роздачі постраждалим від війни. В бухобліку ці товари були оприбутковані проводкою: Дт 28 «Товари» – Кт 48 «Цільове фінансування і цільові надходження». Але згодом виявилось, що деякі продукти прострочені. Що з ними робити? Чи можна їх списати? Якщо так, то як оформити та відобразити в обліку?
Перш за все: якщо виявилося, що отримані товари зіпсовані чи закінчився їхній строк придатності, то видавати їх як благодійну допомогу не можна. Адже це може призвести до отруєння. Тому зіпсовані чи прострочені товари слід списати і віддати на утилізацію.
Списувати отримані товари у вигляді благодійної допомоги благодійна організація має за тими самими правилами, що й звичайні підприємства, тобто спираючись на правила бухобліку. З цим погоджується Мінфін у листі від 27.04.2022 р. № 41020-06-5/8479. В ньому Мінфін, зокрема, нагадав, що Закон України від 16.07.1999 р. № 996- XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності.
Враховуючи це, вважаємо, що і у благодійних організацій підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій, зокрема щодо отримання, списання або передачі активів, є первинні документи.
Отже, щоб списати з балансу зіпсовані товари, потрібно цю операцію належним чином задокументувати.
Пропонуємо такий алгоритм дій:
➙ Дт 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» – Кт 28 «Товари»;
➙ Дт 48 – Кт 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів».
Після здійснення таких операцій в обліку у благодійної організації витрати та дохід зрівноважаться і ця операція ніяк не вплине на фінрезультат.
За матеріалами видання «АгроPRO»